I stort sett alla som kan cykla älskar sin cykel. Denna billiga, miljövänliga och smarta uppfinning är ett fantastiskt alternativ till att ta bilen eller bussen, när det är möjligt. När vi använder cykeln får vi en god dos av daglig motion. Men cykeln såg från början inte ut som dagens cyklar. De första cyklarna fick sparkas fram av cyklisten och saknade både pedaler, kedja, styre och luftfyllda däck. Det var inte förrän mot slutet av 1800-talet som cykeln började likna dagens moderna cyklar.

Det är delade meningar om vem som uppfann den första cykeln. Leonardo da Vinci (1452-1519) uppges att ha skissat en cykel men det saknas bevis för detta påstående. Säkerhetscykeln skapades i England under 1870-talet efter höghjulingar och benskakare. Cykeln var nära på färdigkonstruerad mot slutet av 1890-talet och hade frinav, luftfyllda gummidäck samt bromsar. En av uppfinningarna som bidrog till den moderna cykeln kom från John Boyd Dunlop (1840-1921) som skapade en luftfylld gummislang för sitt barns trehjuling. Cykeln förbättrades tekniskt med tiden och förutom att den blev mer hållbar utvecklades massor av tillbehör såsom lyse, utväxlingar, lyse och bättre bromsar.

De första cyklarna, benskakare samt höghjulingar, var i första hand för herrar eftersom kvinnor inte bar byxor. Men när Engelska Amanda Bloomer uppfann den vida och långa byxkjolen (runt 1850) som kunde bäras av damer vid cykelturer och andra sporter förändrades livet för kvinnor. Det var dock inte förrän under 1910-talet som den lättare damcykeln ”red velociped” blev populär och bidrog till att det blev vanligt att se kvinnor på cyklar.

Bröderna Ljungström konstruerade Sveacykeln mot slutet av 1800-talet fram till runt 1905. Cykeln hade två bromsar samt fem tryckluftsreglerade växellägen. Även Alfred Nobel fann cykelns konstruktion intressant och under en kort tid tillverkades cykeln i England. Även Scania gav sig in i cykeltillverkningen och importerade Humber (från England) för egen tillverkning. Under 1890-talet tillverkades Crescent i USA, Chicago, men efter import till Sverige började Lindblads tillverka cykeln i Stockholm. Företagen som tillverkade Monark och Crescent gick samman på 1960-talet och förutom att de tillverkade egna märken sålde de delar till andra små tillverkare. Vad många inte vet är att det i Sverige har funnits över 2 500 olika cykelmärken.

Cykeln har blivit en av vår tids största och viktigaste transportmedel i många delar av världen.

I Europa är bilen det viktigaste fordonet men cykeln är till exempel i Danmark och Holland ett omfattande transportmedel, framförallt i storstäderna. Det är inte realistiskt att tro att cykeln kommer ta över bilens eller kollektivtrafikens funktion men den är ett viktigt komplement. Många pendlar långa distanser till och från arbetet plus att vi har kalla och hårda vintrar, vilket gör cykling svårt eller opraktiskt. Men cykeln är här för att stanna och har en ljus framtid i vårt avlånga land. Under årets varmare årstider är cykeln oslagbar både som rekreation, motion eller transport till och från arbetet eller skolan.

Rekommenderade artiklar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.